Stránky

26. augusta 2016

Hustý od kapusty alebo kapustníky do kapsy


Ešte keď som bola malá a nemali sme doma  vlastný súdok na kyslú kapustu, chodila som ju s radosťou vyjedať k susedom. Oni boli šťastní, že mi chutí a ja som bola šťastná, že som zakaždým dostala štedrú porciu kyslej kapusty. Táto láska ku kyslej kapuste mi ostala dodnes, o čom svedčia aj mnohé recepty, ktoré doma vymýšľam z kyslej kapusty.

Tieto kapustníky, rovnako ako všetky slané koláče, patria presne do takej kategórie receptov, ktoré vďačne vyťahujem, keď sa chystáme cestovať. Zasýtia a za ich obrovskú výhodu považujem hlavne to, že či ich jete studené alebo teplé sú stále rovnako chutné. O pozitívnych účinkoch kyslej kapusty vám tentokrát nebudem rozpisovať, je ich ozaj mnoho, o čom určite viete.

Do cesta som pridala pár lyžičiek mletej papriky a medvedí cesnak. Nielen kvôli chuti, ale najmä kvôli farbe. Kvôli časovej tiesni som tentokrát plnku nijako zvlášť nepripravovala. Len som nakrájala kapustu a klobásku a šup s tým do cesta. A potom už len do kapsy na cesty.


Na 12 ks veľkých (ale ozaj veľkých) kapustníkov budeme potrebovať:

Čas prípravy: 60 min             Čas pečenia: 40- 45 min             Teplota pečenia: 160°C

500 g bezlepkovej múky + 200 na vymiesenie
2 PL mletej sladkej papriky
1 PL sušeného medvedieho cesnaku
2 PL cukru
1 ČL soli
20 ml jablčného octu
3 vajíčka
100 ml olivového oleja
330 ml teplej vody
1 kocka (42 g) droždia

Plnka:
500 g kyslej kapusty nakrájanej na drobno (a čím kyslejšia, tým lepšia)
200 - 300 g obľúbenej klobásky (môžeme zmiešať aj so slaninou)
5 strúčikov cesnaku

1. Droždie rozdrobíme do vody, pridáme 1 PL cukru a necháme mierne podkysnúť (asi 5 min). 
2. 500 g múky zmiešame s paprikou, medvedím cesnakom, zvyšným cukrom a soľou. Do stredu múčnej zmesi spravíme jamku, do ktorej pridáme tekuté suroviny. 
3. Vajíčka, olej a jablčný ocot zmiešame a pridáme do pripravenej jamky. Pridáme kvások a mixérom všetko vymiešame na pomerne tekuté hladké cesto. Prikryjeme fóliou a necháme asi 30 - 45 min kysnúť. 
4. Kyslú kapustu (dobre vyžmýkanú) nakrájame na drobno a zmiešame s nakrájanou klobáskou. Dochutíme nastrúhaným cesnakom a dobre premiešame.
5. Vykysnuté cesto vypracujeme so zvyšnou múkou na pevné a nelepivé cesto. Jeho konzistencia mi troch pripomína plastelínu a rovnako dobre sa s ním aj pracuje. 



6. Cesto si rozdelíme na 12 častí, každú pred plnením ešte premiesime v rukách, aby sme odstránili vzduchové bubliny a cesto sa nám zbytočne pri plnení netrhalo. Naplníme a položíme na plech vystlaný papierom na pečenie. Potrieme čistou vodou a necháme kysnúť. 



7. Takto pripravíme všetkých 12 kapustníkov a po dokončení posledného necháme kysnúť na plechu ešte 10 min. 

 
8. Do studenej rúry vložíme na spodný rošt hlboký plech s teplou vodou, ktorá nám zabezpečí potrebnú vlhkosť pri pečení. Kapustníky potrieme rozšľahaným vajíčkom, posypeme celou rascou a fliačkami morskej soli. Kapustníky vložíme do rúry, zapneme a upečieme.
9. Hotové kapustníky necháme vychladnúť na plechu a podávame.


TIP NA PRÍPRAVU

Je veľmi dôležité potrieť cesto vodou pri kysnutí, aby zbytočne nevysychalo a dobre nakyslo. Rovnako dôležitá je aj para pri pečení. 

Do plnky som použila domácu kyslú kapustu, v ktorej bola už rasca, čierne korenie, nové korenie a bobkový list, takže som ju už nijako zvlášť nedochucovala. Ak použijete kupovanú kyslú kapustu, pridajte do plnky 1 ČL mletého čierneho korenia, 1 PL celej alebo mletej rasce a 1/2 ČL soli)



Takže kapustníky zbalené a hurá na jarmok!


Vaša Peťa

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára