Stránky

29. októbra 2016

Kváskový chlebík na každý deň


Už je tomu pár rokov, čo som sa stretla s kváskom a začala objavovať jeho čaro. Prešla som mnoho stránok, kníh a zozbierala neuveriteľné množstvo informácií o kvásku, podľa ktorých som si vytvorila svoj vlastný bezlepkový. (Jednoduchý návod na kvások som popísala tu.) Odvtedy som už upiekla neuveriteľné množstvo bezlepkových kváskových chlebov s lepším alebo horším výsledkom. 

Avšak našťastie sa od začiatku všetko vyvíjalo úplne jednoducho. Poznáte syndróm prvej zhorenej palacinky? No tak ja ním netrpím, mne zhoria pre istotu všetky ďalšie. Ale teraz už len trošku. A prečo to spomínam? Pretože s kváskom to bolo úplne rovnako - prvý vyšiel ako z obrázku a pár ďalších potom mi buď nedokysli, spľasli či dokonca sa pokazili

No to čo ma naozaj motivovalo vytrvať vo výrobe kvásku, bola práve úžasná chuť kváskového chleba. Avšak okrem toho je kvások a kváskové pečivo známe aj pre svoju chrumkavú kôrku, mäkkú textúru a niekoľko zdraviu prospešných benefitov. A čerešničkou na torte je fakt, že ste úplne samostatný a na výrobu pečiva nepotrebujete žiadne komerčné droždie, čo ma snáď na tom všetkom teší najviac.


Nasledujúci recept zbožňujem. Je jednoduchý a stojí ma veľmi málo námahy. Ako som spomínala už v predošlom článku, všetko je to len vec správneho načasovania a plánovania. Preto ak viem, že zajtra si chcem upiecť čerstvý chlieb, namiešam si kvások pred spaním a ráno ho môžem upiecť. Alebo si ho namiešam ráno a poobede upečiem. Doplniť si ho môžete čím len chcete. Použiť môžete dokonca aj ovocie či orechy. 

Ako sa hovorí, cvičenie robí majstra, tu to platí dvojnásobne. Nemusíte sa ničoho báť, aj keď vám nevyjde, chutiť bude rovnako dobre. Takže smelo do toho. 


Na 1 bochník chleba budeme potrebovať:

Čas prípravy: 15 min                  Čas pečenia: 75 - 90min         Teplota pečenia: 150°C
                  (+ 8 - 14 h kvasenie)

150 g bezlepkového kvásku (návod na domáci bezlepkový kvások nájdete tu)
300 g bezlepkovej múky
300 ml teplej vody
1 PL jablčnej vlákniny
1 PL rasce
1/2 ČL soli
olivový olej na vymazanie formy 
Podľa chuti: ľanové semienka, slnečnicové, orechy, sušené či čerstvé ovocie, ...



1. Kvások odvážime a zmiešame s teplou vodou. Za stáleho miešania (najlepšie mixérom) pridávame múku. Vymiešame na hladké cesto bez hrudiek a zakryjeme fóliou. Necháme 8 - 12 hodín kvasiť na teplom mieste. 
2. Hotový kvások premiešame s rascou, jablčnou vlákninou a soľou. Teflónovú formu na biskupský chlebík vymažeme olejom,  do ktorej prelejeme cesto. Vrch posypeme rascou a vložíme do studenej rúry. 
3. Do rúry vložíme na spodnú poličku hlboký plech s teplou vodou a zapneme rúru na 50°C. Kvások necháme kysnúť ďalších 60 - 90 min - všetko záleží od toho, ako kvások narastie. 
4. Keď je kvások vykysnutý, zapneme teplotu na 150 °C a upečieme. te horúci chlieb vyberieme z formy a necháme na mriežke úplne vychladnúť.
5. Zabalený chlieb môžeme skladovať pri izbovej teplote, no v lete pri vyšších teplotách radšej v chladničke

Zaujímavosť z pečenia

Na obrázku nižšie je naľavo bezlepkový chlieb a na pravo špaldový po 1,5 h pečenia - jediné, na čo som vás chcela upozorniť, je, aby ste neočakávali rovnako zlatohnedú farbu ako pri chlebe z lepkovej múky. Dlhšie pečenie chlieb môže zbytočne vysušiť. 


Teším sa na vaše komentáre, lajky či zdieľania. V prípade akýchkoľvek otázok budem rada, keď mi napíšete, veľmi rada vám pomôžem, čo mi sily budú stačiť. Prajem vám veľa nielen kváskových úspechov a krásnu jeseň. 

Vaša Peťa

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára