Stránky

24. septembra 2016

Tekvice a páje



Neviem, ako ste na tom vy, ale moja špajza priam prekypuje tohtoročnou úrodou tekvice. A asi ako každá  gazdinka, tak aj ja rozmýšľam, ako uvariť alebo upiecť z nej čo najviac rozmanitých jedál. A aj napriek tomu, že tekvicovo - cuketové placky sú fantastické a mohla by som och jesť od rána do večera, hľadala som niečo viac. 

Spomenula som si na moju pani učiteľku ateliérovej kresby, ktorá milovala koláče. Kvôli zdravotným problémom už doma sama nemohla príliš veľa vypekať, tak medzi rečou prišla na to, že ja rada pečiem a moja prvá objednávka bola na svete. Bolo to akurát v tomto čase - období skorej jesene a mala som za úlohu napiecť podľa možností niečo zdravé a chutné. A keďže som už ako malá fičala na zahraničných programoch o varení a pečení, úplne mi učaroval tento koláč. Bola to kombinácia nezvyčajného, zdravého a sľubne chutného. Nemala som ani potuchy, či to tak bude aj naozaj, no jeho farba bola neodolateľná. Navyše, u nás doma to bol neznámy múčnik, takže to bola pre mňa výzva ako ušitá.

Výsledok bol viac než famózny a od vtedy tento múčnik pečiem vždy, keď som na jeseň doma. Za tie roky si však tiež prešiel niekoľkými vylepšeniami, no podstatu som zachovala. Veľmi rada nahrádzam časť smotany domácim kondenzovaným mliekom či skaramelizovaným kondenzovaným mliekom (známe aj pod názvom Dulche de leche) alebo v prípade bezlaktózového variantu úplne nahrádzam smotanu overenou bezlaktózovou  smotanou. V zásade je jedno akú použijete smotanu - 33%-tná smotana dodá múčniku bohatú chuť a akúsi plnosť, no ak si strážite postavu, rovnako skvelá je aj 12%-tná smotana

Azda môj najobľúbenejší variant je s lieskovo - orieškovým cestom a pečenou čokoládovou polevou, ktorý je voňavý, luxusný a neuveriteľne chutný. Tu by som len zdôraznila to, že cesto určite predpečte. Ja som na to tentokrát zabudla a zbytočne to pokazilo celý dojem z múčnika. 
 A ešte jedna vychytávka na záver - ak očistíte a uvaríte viac tekvice ako spotrebujete, nemusíte ju rovno mraziť. Úplne jej postačí, keď ju rozmixovanú preložíte do zaváraninových pohárov a zasterilizujete. Takto mám v špajzi nachystané hotové pyré na ďalší koláč a už bez námahy :)

Na jednu 26cm formu budeme potrebovať: 

Čas prípravy: 1 h                  Čas pečenia: 1 - 1,5 h                 Teplota pečenia: 150 °C

1 kg očistenej tekvice 
300 g kondenzovaného mlieka
3 PL medu
300 ml smotany 
3 vajíčka
1 PL perníkového korenia so zázvorom
1 ČL vanilky

Cesto:
150 g bezlepkovej múky
20 g jablčnej vlákniny
1 ČL bezlepkového prášku do pečiva
100 g studeného masla
50 g trstinového cukru
1 studené vajíčko 

Čokoládová poleva:
100 ml teplého plnotučného mlieka
50 g cukru
25 g kvalitného holandského kakaa  
 

1. Tekvicu uvaríme do mäkka. Múku premiešame s kypriacim práškom, cukrom a vlákninou. 
2. Maslo nakrájame na kocky a (studenými) rukami alebo mixérom zapracujeme do múky. Vznikne nám akási mrvenčiková zmes, do ktorej vmiešame vajíčko
3. Vypracujeme hladké cesto, ktoré rozvaľkáme na tenší plát a preložíme do zapekacej misy. Odložíme do chladu na približne 30 min
4. Medzitým si rozmixujeme tekvicu, do ktorej vmiešame koreniny, kondenzované mlieko, smotanu, med, vajíčka a premiešame.



5. Rúru si rozohrejeme na 180°C. Pripravenú formu s cestom vystelieme papierom na pečenie, na ktorý vysypeme ryžu, sušenú fazuľu alebo hrach alebo kombináciu všetkých troch surovín a dáme piecť na 15 min. 
6. Po upečení, strukoviny presypeme do fľaše, označíme a odložíme si ich na ďalšie pečenie, na varenie ich už nepoužijeme. Odstránime papier na pečenie a na predpečený korpus vylejeme pripravenú plnku. 


6. Na polevu zmiešame teplé mlieko, cukor, vanilku, soľ a kakao na hladkú tekutú zmes, ak sa nám stále tvoria hrudky, použijeme ručný mixér a vylejeme na plnku.
7. Vložíme do rúry, teplotu znížime na 150°C a pri vodnej pare (vytvoríme si ju tak, že na spodok rúry vložíme hlboký plech s vodou) pečieme asi hodinu. 

 
8. Hotový koláč necháme úplne vychladnúť najlepšie 4 hodiny v chladničke, no pre nedočkavcov bude stačiť aj koláč izbovej teploty. Nakrájame a môžeme podávať s vyšľahanou nesladenou šľahačkou.  

TIP NA PRÍPRAVU

Nakoľko je koláč časovo náročný na vychladnutie, môžeme si ho pripraviť už deň vopred, aby sme mali istotu, že bude krásne držať. 

Prajem veselé jesenné pečenie!

Vaša Peťa

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára