Stránky

12. júna 2016

Kvások strarých pekárov a iné kváskoviny

Verím tomu, že mnoho z vás ešte nepočulo o kvásku. A tiež verím, že mnoho z vás naopak kvásku holduje a hojne z neho pečie doma chlieb. Sama som sa s kváskom stretla len niekoľko rokov dozadu, asi 4 roky po tom, čo som už bola na bezlepkovej strave. Listovala som medzi stránkami, surfovala kade tade po internete. Príprava kvásku nie je vôbec náročná, vyžaduje si len veľkú dávku disciplíny, časovania a dobrých rád. Oveľa jednoduchšie je to už pri udržiavaní kvásku. Na suroviny je to veľmi jednoduchý recept, veď kvások, to je len múka a voda, no veľmi dôležitý je proces fermentovania, veľmi podobný procesu kvasenia kyslej kapusty, ktorý robí kvások kváskom. Za dávnych čias bol kvások domácim pokladom, a keď sa dievča vydalo, častokrát dostalo do výbavy kvások

Aj napriek tomu, že kvások pozostáva väčšinou len z ražnej, pšeničnej či jačmennej múky, mi nedalo aby som neskúsila svoj bezlepkový a keďže rada skúšam nové veci, pustila som sa do toho s odhodlaním. Musím povedať, že môj prvý pokus mi vyšiel na "prvý šup", no boli aj také razy, kedy mi kvások splesnivel, ale vtedy viem, že som nedodržala "kváskové pravidlá". 

Nuž nech to vyzerá akokoľvek komplikovane, skutočnosť je oveľa jednoduchšia. Navyše tá úžasná chuť, ktorú vám vie poskytnúť len kváskové pečivo stojí za tú námahu, čas a disciplínu. Takže len smelo do toho :) 

Bezlepkový kvások

100 g múky
100 - 125 ml teplej vody

1. Múku s vodou vymiešame na hladkú kašu, ktorú vložíme do čistého zavárinového pohára

2. Pohár prikryjeme potravinovou fóliou alebo viečkom, do ktorého urobíme špáratkom alebo ihlou niekoľko bodiek po celej ploche, aby kvások mohol dých.  


3. Uložíme na teplé miesto ideálne s teplotou 28°C. V lete mu stačí kuchynská linka, v zime som mu dopriala miestečko nad radiátorom. 

4. Počas prvých 3 dní kvások každých 8 hodín prikrmujeme - 1/4 kvásku (1 - 2 PL) z vrchu vždy odoberieme kvôli prípadnej plesni a doplníme do pôvodného objemu novou múkou a teplou vodou. Veľmi dobre premiešame, v kvásku by nemali byť žiadne hrudky.

5. V kvásku by sa mali už na druhý deň začať tvoriť bublinky a jeho objem sa zväčšovať. Ak kvások začne vyložene nepríjemne zapáchať, začneme radšej od začiatku.  

Na štvrý alebo piaty deň môžeme už z kvásku upiecť prvý kváskový chlieb. Kvások by byť plný bubliniek a príjemne kyslo voňať. 

Skladovanie kvásku 

Ak potrebujeme, časť kvásku odoberiem na pečenie a zvyšok prikŕmime a uložíme do chladničky, kde bez našej opatery vydrží  4 - 5 dní. Aby nám ale aj naďalej vydržal, musíme splniť 4 základné podmienky:

- kvások prikrmujeme každých 5 dní trochou čerstvej múky a teplej vody (asi 1 PL múky a 1 PL vody)

- skladujeme ho v chladničke pri teplote vyššej ako je 5 °C (ideálne medzi + 5 - + 10°C)

- musí mať konzistenciu hustého palacinkového cesta, riedky kvások by sa nám utopil

- minimálne každé 2 týždne meníme nádobku, starý kvások na stenách pohára ľahko splesnivie 


Verím, že vám moje rady pomôžu pri príprave vášho kvásku a budem sa tešiť keď sa o svoje kváskové úspechu podelíte pod článkom. Taktiež keď budete mať akékoľvek otázky, budem veľmi rada keď mi napíšete a rada vám ich zodpoviem. 

S láskou

Vaša Peťa

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára